Załącznik do zarządzenia nr 12 Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 lutego 2021 roku.
Statut Instytutu De Republica
§ 1
Instytut De Republica, zwany dalej ,,Instytutem”, jest państwową jednostką budżetową podległą Prezesowi Rady Ministrów, prowadzącą działalność wydawniczą, naukową oraz popularyzatorską.
§ 2
Siedzibą Instytutu jest Warszawa.
§ 3
Przedmiotem działalności Instytutu jest:
- prowadzenie działalności wydawniczej i dokumentacyjnej;
- współpraca ze środowiskiem naukowym, w tym szkołami wyższymi oraz instytucjami działającymi na rzecz rozwoju polskiej książki naukowej;
- promowanie w Polsce i za granicą polskich publikacji naukowych, w tym we współpracy z organami władzy publicznej;
- prowadzenie badań i analiz na tematy zlecone przez Prezesa Rady Ministrów;
- organizowanie i prowadzenie krajowych i międzynarodowych konferencji, seminariów oraz zespołów roboczych;
- organizowanie projektów edukacyjnych i szkoleniowych;
- prowadzenie i rozwijanie baz danych związanych z przedmiotem działalności Instytutu.
§ 4
- Instytutem kieruje dyrektor przy pomocy nie więcej niż dwóch zastępców dyrektora oraz koordynatorów komórek organizacyjnych, o których mowa w § 9.
- Dyrektor ustala zakres czynności osób, o których mowa w ust. 1.
- Dyrektor może upoważnić osoby, o których mowa w ust. 1, a także innych pracowników Instytutu do prowadzenia spraw w jego imieniu w ustalonym zakresie.
§ 5
Dyrektora i zastępców dyrektora powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów.
§ 6
Do zadań dyrektora należy w szczególności:
- kierowanie Instytutem, organizowanie i koordynowanie wykonywania zadań przez komórki organizacyjne;
- reprezentowanie Instytutu na zewnątrz w sprawach dotyczących zakresu jego działania;
- zarządzanie mieniem Instytutu w sposób zapewniający realizację jego zadań statutowych;
- sporządzanie planów wydawniczych;
- sporządzanie i przedstawianie Prezesowi Rady Ministrów rocznych sprawozdań z wykonania zadań Instytutu i wykonania planu finansowego;
- sporządzanie projektu kierunków działalności wydawniczej, naukowej i popularyzatorskiej realizowanych przez Instytut;
- ustalenie regulaminu organizacyjnego Instytutu określającego jego wewnętrzną strukturę oraz szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych oraz samodzielnych stanowisk;
- ustalenie regulaminu pracy, regulaminu wynagradzania członków rady naukowej oraz innych regulaminów wewnętrznych, których wydanie przewidują przepisy odrębne;
- zatwierdzanie, po zaopiniowaniu przez radę naukową, regulaminu zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi.
§ 7
- W Instytucie działa rada naukowa pełniąca funkcje opiniodawcze i doradcze.
- Do zadań rady naukowej należy w szczególności:
- opiniowanie propozycji wydawniczych;
- opiniowanie wniosków w sprawie stałej współpracy Instytutu z innymi podmiotami;
- zatwierdzanie kierunków działalności naukowej;
- opiniowanie regulaminu zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi;
- opiniowanie projektu rocznego planu finansowego oraz sprawozdania z wykonania rocznego planu finansowego;
- uchwalanie regulaminu rady naukowej.
- Rada naukowa podejmuje decyzję zwykłą większością głosów.
- Posiedzenia rady naukowej zwołuje dyrektor, a w przypadku jego nieobecności przewodniczący rady naukowej.
§ 8
- W skład rady naukowej wchodzi od 10 do 30 członków.
- Członków rady naukowej powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów.
- Przewodniczącego rady naukowej powołuje i odwołuje, spośród członków rady, Prezes Rady Ministrów.
§ 9
- W skład Instytutu wchodzą następujące komórki organizacyjne:
- Zespół Badawczy;
- Zespół Popularyzatorski;
- Zespół Wydawniczy;
- Biuro Administracyjno-Finansowe.
- W skład Instytutu wchodzi Samodzielne Stanowisko do spraw Audytu Wewnętrznego podległe bezpośrednio dyrektorowi Instytutu.
§ 10
Członkom rady naukowej, za udział w pracach rady, przysługują:
- miesięczne wynagrodzenie ryczałtowe w wysokości ustalonej w regulaminie wynagradzania członków rady naukowej oraz
- zwrot kosztów podróży i zakwaterowania przyznawanych na zasadach określonych w przepisach dotyczących wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju, wydanych na podstawie art. 77[5] § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 2020 r. poz. 1320).
§ 11
- Do osób zatrudnionych w Instytucie stosuje się przepisy dotyczące pracowników zatrudnionych w państwowych jednostkach sfery budżetowej.
- Zasady wynagradzania pracowników Instytutu regulują przepisy dotyczące wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w niektórych państwowych jednostkach budżetowych wydane na podstawie art. 77[3] § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy.